środa, 4 listopada 2009

Nowy Ratusz - III Nagroda

Artur Jasiński i Wspólnicy Biuro Architektoniczne

 


Zespół autorski:   
arch. Artur Jasiński (gł. proj.)   
arch. Marcin Godziński 
arch. Marcin Pawłowski   
arch. Paweł Wieczorek
   
współpraca:    
arch. Britta Elbert 
arch. Rafał Jaśkowiec   
arch. Anna Strzelczyk   

IDEA I ZAŁOŻENIA KONCEPCJI  


Projektowany obiekt będzie pełnił funkcję Centrum Administracyjnego i będzie siedzibą władz Miasta Rzeszowa, Urzędu Miasta Rzeszowa i Jednostek Gminnych. Będzie Ratuszem, jednym z najważniejszych, symbolicznych budynków w mieście. Zamierzeniem pracy konkursowej jest stworzenie obiektu, który połączy cechy właściwe dla dobrze funkcjonującego budynku administracji publicznej, tj. otwartość, łatwą orientację przestrzenną i dostępność dla klientów (user-friendly building), z cechami nowoczesnego budynku biurowego: swobodą aranżacji powierzchni, efektywnością rzutu, zapewnieniem optymalnych warunków dla pracy biurowej i wykorzystaniem energooszczędnych technologii (environmental-friendly building). Rozwiązania proekologiczne wykorzystane w projekcie omówiono szczegółowo w kolejnym rozdziale. Ze względu na bardzo ograniczony budżet zastosowane będą materiały i technologie, które pozwolą ograniczyć koszty inwestycji. Z tego względu zaprojektowano budynek o minimalnej, zgodnej z wymaganiami Inwestora powierzchni użytkowej, ograniczonej do około 18.000 m2, o racjonalnej konstrukcji i oszczędnych elewacjach. Umiarowa, prostokątna działka i regularny kontekst urbanistyczny pozwolił na zaprojektowanie budynku o zwartej formie i traktach dostosowanych do wymagań funkcjonalnych pracy biurowej. Organizacja ruchu w zakresie dojść i dojazdów ma na celu rozdzielenie ruchu pojazdów od ruchu pieszych i zapewnienie bezkolizyjności w ruchu pojazdów. Przed wejściem głównym do budynku utworzono publiczny plac z wieżą zegarową, tradycyjny atrybut budynków municypalnych, który podkreślać będzie publiczny charakter budynku. Wieża składa się z dwóch elementów: korpus rozwiązany jest tak jak elewacja budynku, część górna to ekran medialny w postaci aluminiowego rastra 20 x 20 cm, o polach wypełnionych diodami LED – RGB – SMD, umożliwiającymi dynamiczną prezentację dowolnej grafiki (godła) i informacji (godzina, data, temperatura etc.) i zaprogramowanych efektów kolorystycznych. ROZWIĄZANIA FUNKCJONALNE W budynku Centrum wyodrębniono trzy kubaturowe strefy funkcjonalne: przekryty dziedziniec - patio zawierający na parterze podstawowe, wymienione w programie funkcje ogólnodostępne: hall wejściowy o podwójnej wysokości, centrum obsługi klienta oraz antresolę I pietra z główną salą Rady Miasta i zespołem sal konferencyjnych z szatnia i zapleczem oraz bufetem – kawiarnią; zwarty korpus budynku otaczający dziedziniec wewnętrzny mieszczący pomieszczenia biurowe oraz dwupoziomowy blok kondygnacji podziemnych zawierających magazyny, pomieszczenia techniczne, ukrycie typu B i garaż dla ponad 300 samochodów. Na parterze, oprócz centrum obsługi klienta, ulokowano także dziennik podawczy, zespół kasowy, rozdzielnię poczty i pomieszczenia gońców, centralny punkt informacyjny, recepcję i pomieszczenie monitoringu, pomieszczenia straży miejskiej, placówkę banku (z możliwością bezpośredniego dostępu z zewnątrz), oraz Wydziały: Geodezji i Spraw Obywatelskich – w podziale na strefę ogólnodostępną i część kontrolowanego dostępu. Na zapleczu strefy obsługi klienta zaplanowano pokoje biurowe dla pracowników funkcyjnych, stanowiące wsparcie dla Centrum Obsługi Klienta. Ogólnodostępna antresola budynku na poziomie I pietra otwarta jest na Salę Obrad Rady Miasta, zapewnia wgląd w funkcjonowanie zarówno Rady Miasta jak i Ratusza. Dzięki szerokim przeszkleniom ścian zapewniono stamtąd także wglądy w sylwety miasta. Dzięki temu utworzono otwartą, demokratyczną przestrzeń o symbolicznym charakterze, której centrum jest obywatel, w której życie miasta w widoczny sposób przenika się z funkcjonowaniem władz miejskich. Całość kompleksu ratusza została powiązana dwoma blokami windowymi, umożliwiający dostęp na wszystkie kondygnacje obiektu. Dodatkowo zaprojektowano ruchome schody, które prowadzą z hallu wejściowego na antresolę I piętra. Cały obiekt połączony jest strefą ogólnodostępną, w skład której wchodzą wszystkie windy, halle windowe, sanitariaty, klatki schodowe, przestrzenie ogólnodostępne na parterze i I piętrze budynku, a także garaże podziemne na kondygnacjach -2 i -1. Z halli windowych zapewniono dostęp do wszystkich węzłów dyrektorsko-sekretarskich. Jednocześnie, za pomocą elektronicznych urządzeń kontroli dostępu, można ograniczyć dostępność dla uprawnionych grup osób dla dowolnych zespołów pomieszczeń biurowych, w dowolnej proporcji w stosunku do wielkości kondygnacji, tworząc w budynku ogólnodostępne strefy front–office i obejmujące pokoje pracownicze strefy back-office z kontrolowanym dostępem. Granicą strefy są przeszklone drzwi w głównych korytarzach zaopatrzone w urządzenia kontroli dostępu, uruchamiane za pomocą karty magnetycznej. Także karty magnetyczne zapewniać będą kontrolę dostępu do pomieszczeń technicznych i archiwów. Obsługę komunikacyjną stanowi objazd budynku z parkingami naziemnymi, zlokalizowanymi wokół budynku i dwupoziomowy garaż podziemny. Z podjazdu zaprojektowano także dojazd do rozładowni na poziomie -1 i do podziemnych garaży. Dojazdy i pochylnie dojazdowe do kondygnacji podziemnej zaprojektowano, w celu zwiększenia wygody i bezpieczeństwa ruchu, jako jednokierunkowe, o podwójnej szerokości. Organizacja ruchu w garażach podziemnych zakłada ruch jednokierunkowy, z czytelnym wydzieleniem przejść pieszych. Ruch samochodowy sterowany będzie systemem indykatorów świetlnych informujących nadjeżdżających kierowców o stopniu zajętości miejsc na poszczególnych kondygnacjach garażu. Przestrzeń zewnętrzną wokół obiektu podzielono na strefy funkcjonalne (symboliczną i izolacyjną). Przestrzeń symboliczna to wielofunkcyjny plac wejściowy, z ławkami, fontannami i drzewami. Przestrzeń parkowa to obszary zieleni urządzonej bezpośrednio przy budynku i na styku z sąsiednimi budynkami. Główne dojścia piesze poprowadzono od północy, od ulicy Piłsudskiego. Dodatkowe dojścia do budynku poprowadzone zostaną wzdłuż istniejącego ciągu pieszo-jezdnego. Plac przed budynkiem pełnić ma rolę wielofunkcyjnej przestrzeni miejskiej: miejsca spotkań, rekreacji, aktywności: wystaw, parad, pokazów i targów, w razie potrzeby mogą na niego wjeżdżać samochody i być wprowadzane eksponaty.  


ROZWIĄZANIA KONSTRUKCYJNO-MATERIAŁOWE  

Obiekt zaprojektowano w żelbetowej, szkieletowej konstrukcji słupowo-płytowej. Słupy nośne konstrukcji głównej ustawione zostały w module 8,10 x 8,10 m. Przekrycie sali obsługi klienta, nad parterem, o rozpiętości 26 m zaprojektowano z belek wykonanych z kratowych profili stalowych wspartych na żelbetowych wspornikach wypuszczonych ze stropów na poziomie III piętra (+ 10,75m) i podwieszonych do głównej konstrukcji budynku. Przekrycie stropodachów nad budynkami biurowymi odwrócone, z zasypem żwirowym. Przekrycie stropodachu nad garażem podziemnym zaprojektowano jako odwrócone, z zasypem żwirowym, pokryte płytami kamiennymi. Elewacje budynku rozwiązano jako ściany z pasami okiennymi, wypełnionymi otwieralno-uchylnymi oknami o module 135 cm i pasami miedzyokiennymi obudowanymi płytami szklano-cementowymi (Fibre C) w kolorze zielonym, białym i popielatym, zawieszonymi na systemowych podporach ze stali nierdzewnej, z dociepleniem 15 cm wełny mineralnej. Przewiązka nad wejściem posiada przeszklone ściany kurtynowe. Otwory okienne położone w licu elewacji zasłaniane będą przez wewnętrzne rolowane żaluzje. Posadzka we wnętrzu obiektu – w pom. ogólnodostępnych – wylewana posadzka typu Durostone, w częściach biurowych i w rejonie pracy urzędników wykładziny dywanowe, w płytkach ( w celu łatwej wymiany). Sufity podwieszone, akustyczne. W salach obsługi klientów farby natryskowe, akustyczne ( o dużym współczynniku pochłanianiu dźwięków). Cokoły, chodniki i elementy małej architektury granitowe i prefabrykowane żelbetowe. Nawierzchnia piesza placu z płyt granitowych, płomieniowanych i szlifowanych. Wnętrza budynków biurowych na wszystkich kondygnacjach posiadać będą wysokość 2,70 m w świetle pomiędzy poziomem podłogi a sufitu podwieszonego (wszystkie kondygnacje nadziemne zaprojektowano wysokości 3,50 m brutto, kondygnacja parteru 3,75 brutto). Jako podstawowy model aranżacyjny, oparty o wytyczne inwestorskie, zastosowano układy korytarzowe, typu cell-office, w których podstawowi pracownicy biurowi pracują w jedno- i dwuosobowych pokojach, a pracownicy funkcyjni dysponują wydzielonymi gabinetami. Podstawową jednostką jest pokój dwuosobowy o powierzchni ok. 16 metrów. We wszystkich pomieszczeniach biurowych, w celu ułatwienia montażu i zmian instalacji elektrycznych i niskoprądowych zaprojektowano podparapetowe kanały instalacyjne uzupełnione kanałami podłogowymi biegnącymi w głębi budynku. W wybranych pomieszczeniach i w serwerowni zaprojektowano podłogę techniczną o wysokości 10 cm, z prześwitem dla montażu instalacji wynoszącym 8 cm. W pomieszczeniach zintegrowano poziom akustycznego sufitu podwieszonego z systemami oświetlenia, wentylacji, komunikatów głosowych i alarmowych instalacji niskoprądowych. Modułem funkcjonalnym podziału przestrzeni biura jest wielokrotność modułu 1,35 m – w takim rozstawie zaprojektowano słupki okien i ściany osłonowej. Aranżacje i zmiany aranżacji dokonywane w oparciu o powyższy układ funkcjonalny mogą być dokonywane w prosty sposób, w dowolnym czasie, nie mają żadnego wpływu na elementy wykończenia wnętrz i instalacji budynku, które zaprojektowane zostaną w sposób modularny, dostosowany do zmian aranżacji. W celu zapewnienia zdrowych i przyjaznych użytkownikom warunków pracy w budynku zastosowano następujące rozwiązania: - zrezygnowano z klimatyzacji (syndrom chorego budynku i poczucie klaustrofobii) na rzecz nowoczesnego systemu zapewnienia komfortu termicznego (Comfort cooling). - zapewniono możliwość otwierania/uchylania okien we wszystkich pomieszczeniach biurowych - zapewniono możliwość naturalnego, grawitacyjnego wietrzenia pomieszczeń ogólnodostępnych na parterze poprzez układ sterowanych automatycznie otworów (klap dymowych) w ścianach osłonowych dziedzińca wewnętrznego (sal obsługi klientów) - zapewniono pełną ochronę wszystkich pomieszczeń przed przegrzewaniem bezpośrednim promieniowaniem słonecznym - wszystkie pomieszczenia na stały pobyt ludzi doświetlone zostały bezpośrednim światłem dziennym.

1 komentarz: